Malé auto – malé starosti, velké auto – velké starosti. Je to tak? Nejspíše ano, i když nefunkční osobní auto se vám také může pěkně prodražit. Nicméně, údržba a „živení“ takového náklaďáku bohužel stojí o něco víc, a nedej bože, když nabouráte. Opravdu na kolena vás ale může dostat, pokud nemáte svůj návěs pojištěný.
Proč je povinné ručení na tahač drahé?
Povinné ručení a havarijní pojištění pro tahač patří mezi nejdražší položky v rozpočtu firmy. Proč je to ale tak drahé? Odpověď je logická. Kamiony jsou totiž považovány za nejrizikovější vozidla na silnicích. Nikdo neříká, že by náklaďáky bouraly více než osobní auta, předem se ale počítá s tím, že taková havárie by mohla způsobit několikanásobně vyšší škody. A proto podle toho určují své sazby.
Za kolik se dá pořídit pojištění tahače?
Povinné ručení a havarijní pojištění pro tyto vozy (ojeté i nové) nejsou úplně nejlevnější záležitost. Když si to ale pořádně spočítáte a uvážíte případná rizika, vždy dojdete k tomu, že je to absolutní nutností. Nehledě na to, že povinné ručení je samozřejmě, jako u jiných motorových vozidel, ze zákona povinné.
Co je vlastně co?
Povinné ručení – je ze zákona povinné pojištění odpovědnosti z provozu vozidla na pozemních komunikacích, jehož cílem je ochránit třetí osoby (jejich zdraví i majetek), kterým vznikla škoda způsobená provozem vašeho vozidla. A protože přípojný návěs má svůj technický průkaz a registrační značky, i pro něj platí tato povinnost. Za nesplnění této náležitosti se můžete dočkat pěkně mastné pokuty v řádech až několika desítek tisíc korun + sankce za každý nepojištěný den.
Havarijní pojištění – Tímto pojištěním kryjete škody, které byste na vozidle způsobili vy, cizí osoba (zavinění havárie, vandalismus, odcizení, apod.), ale i přírodní živly (záleží na druhu pojištění).Velkou výhodou jsou i asistenční služby. Není zákonem povinné, ale výrazně doporučované.
POZOR! Pokud jste koupi vozů financovali úvěrem nebo pomocí leasingu, je pro vás zpravidla havarijní pojištění povinné!
I když je jasné, že byste rádi ušetřili každou korunu, není zase úplně nejvhodnější, abyste sáhli po první, co nejlevnější nabídce. Musíte se totiž také dívat po tom, co všechno balíček pojištění obsahuje, jaké nabízí výše limitů pojistného krytí, servis, asistenční služby a další. Při stanovování ceny za pojištění se hodnotí parametry vozu (pozor, ne značka vozu a jeho vybavení), záleží ale také i na vás, na vaší společnosti – jakou máte „škodní minulost“. Cena pak závisí i na nadstandardech – můžete si třeba nechat připojistit přední skla apod.
TIP! Jako strážný anděl vám při potížích na silnici mohou pomoci asistenční služby. A to jak v naší zemi, tak v zemích EU. Většina pojišťoven nabízí k havarijnímu pojištění pro návěs také služby pomocné – odtah, příjezd technika, ubytování řidiče, zapůjčení vozu, dopravu domů, právní pomoc, ale třeba také tlumočení po telefonu, a mnoho dalšího.
Samozřejmě na spoustě věcech můžete ušetřit, a naopak na tom také „vydělat“ – odměny za to, že nehavarujete, zvýhodnění za pojištění více vozidel (flotilové pojištění) apod.
Protože se u tohoto pojištění nejedná o nejmenší částky, možná i doporučujeme tento výběr nechat na profících, kteří vám rádi pomohou vybrat to nejlepší. Dobrou cestou je také využití online srovnávače pojištění, díky kterým se rychle můžete zorientovat mezi nabídkami pojišťoven. Rozdíl mezi balíčky pojištění může být až tisíce korun – a to i při stejné výši pojistných limitů (což je nejdůležitější položka). Běžně by povinné ručení na přípojný návěs mělo stát kolem 4 – 8 000 korun.