Nová pravidla kabotážní přepravy od 02/2022 vysvětluje Evropská komise.
Nová pravidla kabotážní přepravy od 02/2022 vysvětluje Evropská komise.
V rámci balíčku mobiliy byly s platností od 21.2.2022 upraveny podmínky pro provozování kabotážních přeprav. Evropská komise k tomuto nyní připravila výklad některých pravidel pro provádění kabotáže.
Kabotážní přeprava je vnitrostátní přepravou v cizím státě.
Základní pravidla pro kabotáže však zůstala zatím stejná.
1) Kabotážní přeprava s daným vozidlem lze provést pouze po uskutečněné mezinárodní přepravě s tímto vozidlem (počítá se motorové vozidlo).
2) Kabotážní přeprava může být provedena až po úplném vyložení nákladu mezinárodní přepravy
3 - a) Kabotáž ve státě do kterého směřuje poslední mezinárodní přeprava:
- V tomto státě je následně možné provést až 3 kabotážní přepravy. Je nutné splnit podmínku kdy k poslední vykládce kabotáže mus dojít do 7 dnů od mezinárodní přepravy.
3 - b) Kabotáž v jiném státě než kam směřuje poslední mezinárodní přeprava:
- lze provést nanejvýš 3 přepravy v třech různých státech. V každém státě lze provést nejvýše 1 kabotážní přepravu. Tato přeprava musí být ukončena do 3 dnů po vstupu prázdného vozidla na území tohoto státu. Zároveň platí, že poslední kabotážní přeprava musí být ukončena do 7 dnů od ukončení mezinárodní přepravy.
Některé detaily lze najít na stránkách Ministerstva dopravy ČR.
Nově od 21.2.2022 přišlo také další pravidlo:
4) Oddechová doba 4 dny:
- jakmile vozidlo dokončí kabotáž a opustí danou zemi tak nemůže začít kabotáž v tomto státě dříve než za 4 dny od této poslední kabotáže v tomto státě. Může však provádět mezinárodní přepravy do / ze / skrz tento stát. Případně může provádět kabotážní přepravu v jiném státě.
V doplňujících vysvětleních Evropské komise se uvádí, že se vždy počítá na celé dny, kde začátek je 0:00 dne následujího po ukončení přepravy. Další pomocí je přidání pracovního dne, pokud by konec lhůty připadal na dny volna - soboty, neděle, svátky atd.
Vysvětlení také upřesňují jakým způsobem se bere přeprava obalových materiálů a kontejnerů. Jak je nahlíženo na různý počet míst nakládky anebo vykládky a další sporné body.
Celý text je k nalezení na stránkách Evropské komise.
Nezapomínejme na to, že pojištění kabotážních přeprav obvykle není v základním rozsahu. a je nutné toto připojistit. V případě kabotáže v Německu s vozidly nebo soupravami nad 3,5 tuny je to dokonce vyžadováno zákonem a to v limitu 600 000 EUR na pojistnou událost a zároveň nejméně 1 200 000 EUR na rok. Pokud potřebujete pojištění odpovědnosti dopravce či jiné pojištění nákladu tak nás neváhejte kontaktovat přímo nebo skrze vyplnění formulář.
Autor: Ing. Richard Fila
Zdroje: Ministerstvo dopravy ČR: https://www.mdcr.cz/Zivotni-situace/Silnicni-doprava/Nakladni-doprava-(1)/Mezinarodni-silnicni-nakladni-doprava/Kabotaz-(vnitrostatni-preprava-zahranicnim-dopravc
Evropská komise: https://transport.ec.europa.eu/transport-modes/road/mobility-package-i/market-rules/rules-cabotage-applicable-21-february-2022_cs
Verlag Dashöfer - DL Profi: https://www.dlprofi.cz/33/pravidla-tykajici-se-kabotaze-jez-jsou-pouzitelna-od-21-unora-2022-uniqueidgOkE4NvrWuPXXmwm_6smSsJekeIrx0ztWcEWLDBR_98/?odkud=ENLOG&wa=WWW22E5%20LG&uid=CT03606309&e=1000182844&utm_source=ENLOG&utm_medium=enl&utm_campaign=ENLOG-2022-24&utm_content=ENLOG-welcome&contract=E21593985&utm_content=ENLOG-welcome
Zeptejte se odborníka, máme dlohodobé zkušenosti s pojištěním nákladu pro dopravce.
Ing. Richard Fila
poptavky@fajnpojisteni.cz
606 05 72 72
Budete mít jistotu nejvýhodnější nabídky