I motocykly musí mít dle zákona uzavřeno povinné ručení. Cena povinného ručení není nikterak vysoká a pohybuje se u malých motocyklů do několika stokorun. U silnějších motocyklů s vyšším obsahem cena nepřesahuje několik tisíc korun. Samozřemě i u této kategorie jsou v cenách a poskytovaných službách velké rozdíly. Pojišťovny zohledňují např. místo bydliště, stáří motocyklu, věk řidiče a také bonusy za dřívější bezeškodní průběh.
Do této kategorie se zahrnují dvoukolová motorová vozidla. Spadají sem všechny motocykly, mopedy, mokiky, skútry, kola s pomocným motorkem, motorové koloběžky, sidecary, motorové tříkolky a někdy též i motorové čtyřkolky.
Pojištění motocyklů se obvykle počítá podle objemu motoru. Každá pojišťovna má svoje sazby. Slavia má však výhodu pro silnější motocykly, protože má jedu sazbu pro všechny s objemem větším než 350 cm2. Kdykoliv k nám příjde klient se silnou motorkou, výjde mu nejlépe Slavia.
Pojišťovna ČPP má pro starší vozidla zvlášť sníženou sazbu. Jakmile je pojišťovaný motocykl či automobil vyrobený před rokem 1980, tak je cena 1/4 běžného pojistného. Pro vozidla s průkazem historického vozidla je to dokonce 1/10 běžného pojistného.
Havarijní pojištění motocyklů je poměrně drahé. Se stejnou pojistnou částkou vychází o dost dráž než pojištění osobních automobilů. Proto si to klienti často rozmyslí. Vhodné je to však, pokud je motocykl skutečně často využíván, např. v autoškole. Výhodné havarijní pojištění motocyklů nabízí Kooperativa, navíc bez přirážky pro autoškoly.